Dwujęzyczność

W Joy Primary School dajemy dzieciom od początku nauki możliwość poznania kilku języków, a co za tym idzie, także kultur. Taki model nauczania rozwija zdolności [poznawcze mózgów uczniów, poszerza ich perspektywę i daje większe możliwości w dorosłym życiu, np. wybór kraju pracy i zamieszkania. W starszym wieku natomiast dwujęzyczność opóźnia wystąpienie chorób neurodegeneracyjnych, m.in. choroby Alzheimera czy demencji.

Na każdym etapie życia zaznajomienie z kilkoma językami przynosi same korzyści. Mózg osoby dwujęzycznej jest bardziej elastyczny, łatwiej przychodzi mu wielozadaniowość i postrzeganie zagadnień z różnych perspektyw. Pod względem zaangażowania społecznego osoby takie łatwiej przyjmują perspektywę innych ludzi i są bardziej otwarte.

Dwujęzyczne dzieci szybciej uczą się pisać i czytać, a poznanie kolejnego języka nie będzie dla nich problemem, ponieważ łatwo odczytują różne kody językowe, poznają je w sposób naturalny, ucząc się od małego, już od wieku kilkulatków.

W Joy Primary School edukację językową prowadzimy, korzystając z metody Content and Language Integrated Learning (CLIL). Polega ona na łączeniu nauki języka z nauką przedmiotów, co automatycznie poszerza słownictwo, a zdobytą wiedzę ćwiczy się w praktyce podczas warsztatów.

Nauczyciele w szkole nie skupiają się przesadnie na poprawności i błędach popełnianych przez uczniów, lecz stawiają przede wszystkim na swobodną, naturalną komunikację. To ona jest bowiem najskuteczniejszym sposobem nauczania i nie deprymuje się przy tym dzieci ciągłym poprawianiem.

Metoda CLIL wspiera twórczy rozwój uczniów przez wspomaganie ich zainteresowań i integruje ich w grupach pracujących nad poszczególnymi projektami. Podobne metody, projekty, stosowali w nauczaniu już Janusz Korczak czy Maria Montessori. Dowiedziono, że angażowanie uczniów w działania powoduje, że chętniej się oni uczą i rozwijają swoją naturalną ciekawość.